מעצבים In House או חברת UX/UI – כל מה שאתם צריכים לדעת

אם אתם חלק מצוות מוצר, ודאי נתקלתם במקרים בהם פרויקטים שלמים התעכבו ונדחו בגלל ששלב העיצוב לא התנהל כמו שצריך. כאשר מתחילים בפרויקט ישנה החלטה קריטית העומדת בפניכם, האם להעסיק מעצבים In House או לעבוד מול חברת UX/UI?

אם אתם חלק מצוות מוצר, ודאי נתקלתם במקרים בהם פרויקטים שלמים התעכבו ונדחו בגלל ששלב העיצוב לא התנהל כמו שצריך. כאשר מתחילים בפרויקט ישנה החלטה קריטית העומדת בפניכם, האם להעסיק מעצבים In House או לעבוד מול חברת UX/UI?

החדשות הטובות הן שאם אתם עומדים מול החלטה כזאת עכשיו, אתם כבר מבינים את החשיבות של עיצוב חווית משתמש- זו כבר חצי מהדרך. אך תוצאות העיצוב עצמו חשובות כמעט כמו אופן הביצוע שלו.
ברוב השיחות שלנו עם מנהלי מוצר אנו שומעים את אותו הדבר שוב ושוב:

  • צוותי העיצוב שלנו מוצפים בעבודה או חסרי מוטיבציה
  • תהליך הגיוס היא ארוך ואיטי, אין לנו זמן!
  • חברת UX/UI דורשת עלויות גבוהות


כולנו היינו שם, אתם צריכים עיצוב וצריכים אותו מהר. אבל, אל תקבלו החלטה רק על סמך מה שאתם צריכים כרגע, חשבו גם על עתיד הפרויקט, קחו בחשבון ניסיון, יעילות וגמישות.

איך מקבלים החלטה?

לפני הכול חשוב להגיד, אין אפשרות אחת שמתאימה לכולם, כל ארגון הוא שונה וכל פרויקט הוא שונה ולעיתים ארגונים יבחרו גם וגם. הצגת היתרונות והחסרונות של כל אחד מהם יעזור לכם בהחלטה מה מתאים יותר לארגון או לפרויקט שלכם.

אופציה ראשונה- עבודה מול חברת UX/UI

אפשרות פופולרית עבור חברות וארגונים היא עבודה מול חברת UX/UI בתהליך אפיון ועיצוב הפרויקט. בין אם לצוות העיצוב של החברה אין מספיק זמן או אין את הכישורים הנדרשים לביצוע העבודה או שבכלל רוצים לקבל נקודת מבט חדשה מחברה חיצונית על הפרויקט.

כאשר מדברים על חברת UX/UI התפקיד שלהם זה להתמקד בעיצוב המוצר ובחווית המשתמש כולה. הם ילוו אתכם משלב אפיון הרעיון ועד לשלב האב טיפוס של המוצר.

מה היתרונות?

  1. עבודה איכותית ומקצועית- זה נכון כל עוד תבחר את החברה המתאימה ביותר לצרכיך. חפשו הפניות, המלצות והסתכלו בעבודות העבר שביצעו.
  2. צוות שישקיע זמן להכיר את המותג שלך- כאשר יש לכם צוות מומחים המקדישים זמן להכיר את החברה, המותג, המוצר וקהל המשתמשים שלכם, תהליך האפיון והעיצוב יתאים בדיוק לצרכים ולדרישות שלכם. 
  3. ניסיון וידע רב- כאשר עובדים מול חברת UX/UI מקצועית מקבלים צוות רחב בעל שנות ניסיון רבות וכשרונות מגוונים, לא ניתן להשוות זאת לעבודה מול מעצב יחיד שימלא את כלל הצרכים שלכם. כאשר מדובר על פרויקט מורכב, עבודה מול חברת עיצוב עשויה להיות האופציה הטובה ביותר. 
  4. נקודת מבט חיצונית על הפרויקט- בין אם אתם מגיעים מתחום השיווק, ניהול פרויקטים או ניהול מוצר, תמיד קל ליפול למלכודת של “ככה תמיד עשינו את זה”, כאשר בוחרים במיקור חוץ מקבלים נקודת מבט חדשה על המוצר אשר ידחוף את היצירתיות קדימה.


מה החסרונות?

  1. ריבוי פרויקטים- חברת עיצוב נדרשת לחלק את זמנה בין כלל הלקוחות ולכן בהתאם לכמות הפרויקטים עליהם עובדת החברה, כך מושפע זמן מהירות אספקת התוצרים.
  2. עלות (לפעמים)- ניסיון של שנים ומגוון רחב של כשרונות מתבטא גם בעלויות, העלות של עבודה מול חברה יקרה יותר, אך התוצרים בהתאם. 
  3. השקעה בפגישות- יצירתיות אורכת זמן! אין תחליף לצוות מקצועי שישקיע זמן בהכרת המוצר שלכם, אבל תצטרכו לשלם עבור שעות העבודה הללו.


באיזה מקרים כדאי לעבוד עם חברת UX/UI?

  • כאשר אין אפשרות להקצות שעות עבודה מצוות העיצוב שעובד בחברה
  • פרויקטים גדולים ומורכבים הדורשים ניסיון, מומחיות וגמישות

אופציה שנייה- העסקת מעצבים In House

במקרים רבים, העסקת מעצבים בתוך הארגון יכולה להרגיש כמו הבחירה “האחראית”. אתם מגייסים מעצבים אליכם לארגון אשר לאורך זמן יכירו את המותג שלכם מבפנים ומבחוץ וישחקו תפקיד חשוב בהתפתחות המוצר. הם יהפכו לחלק בלתי נפרד ממעגל החיים של המוצר, גם בייעוץ בעיצוב המוצר ואולי גם בהחלטות עסקיות גדולות.

מה היתרונות?

  1. קשור הדוק בין המעצבים לבין המותג ושאר הצוות בארגון- חלק מתהליך הגיוס הוא למצוא את האדם שמתאים לאופי החברה, סביר יותר שכאשר המעצב מאמין בחברה ובחזון שלה הם ירגישו יותר מחוברים לעבודה שהם יוצרים.
  2. תחושת בעלות גבוהה- עבור מעצב בתוך הארגון, לא מדובר בפרויקט חד פעמי, יש תחושת בעלות גבוהה יותר מכיוון שהם חלק מהמוצר, השירות, הלקוחות ומוניטין החברה. 
  3. הכרות עמוקה עם המותג- כאשר העובד נמצא בתוך הארגון הוא מכיר את הלקוחות, הצרכים והדרישות בצורה הכי קרובה שיש.


מה החסרונות?

  1. תחלופת עובדים- תחלופת עובדים יכולה לעלות לארגון כ 33% משכר העובדים השנתי, מעצבי חווית משתמש הם מקצוע מבוקש ובין אם תרצו או לא, התחלופה גבוהה ויקרה. בנוסף לעלות, העברת הידע יכולה להיות הליך מורכב ומסובך.
  2. יכולות וכישורים מוגבלים- אף מעצב לא יכול לעשות הכול, על מנת למלא את כל הצרכים של החברה מעצב אחד לא יספיק, תצטרכו צוות שלם. 
  3. צרכים משתנים של הארגון- כאשר מדובר על עיצוב חווית משתמש העבודה היא לא רציפה, יש תקופות בהם עובדים על מס’ פרויקטים במקביל ותקופות שלא עובדים על אף פרויקט כלל. מחסור בפרויקטים לא רק יעלה לכם הרבה כסף על עובדים “מבוזבזים”, אלא גם יפגע במוטיבציית המעצבים. 
  4. עלות (לפעמים)- העסקת מעצב בתוך הארגון היא עלות קבועה, אם אתם לא נמצאים בנקודה בה יש מספיק עבודה, סביר להניח שכדאי לכם להעסיק חברת UX/UI.


מעצבים בתוך הארגון מתאימים כאשר:

  • מדובר בחברות אשר רוצות להעסיק עובדים שלא רק ייצגו את החברה, אלא שיהיו חלק מהתפתחות המותג
  • חברות עם פרויקטים רבים ומתמשכים אשר יתאימו לעובדים במשרה מלאה

שאלו את עצמכם את שלושת השאלות האלו לפני שאתם מקבלים החלטה:

מה המטרה הסופית של הפרויקט? אפיון ועיצוב מוצר חדש? שיפור מוצר קיים? עזרה בהנעת החזון היצירתי? הגדירו היטב את המטרות שלכם לפני תחילת הפרויקט וכך תקבלו החלטות נכונות יותר.

מה חשוב לארגון שלכם? האם ברצונכם לתת “דחיפה” של יצירתיות לצוות העיצוב הקיים, או שעליכם לבצע פרויקט ולקבל תוצאות מדהימות?

מה הם הגורמים המשפיעים על ההחלטה? מחיר /איכות / מהירות / גמישות, לכל אחת מהאפשרויות יש את החוזקות והחולשות שלה. השתמשו בגורמים המשפיעים כדי להנחות את ההחלטה שלך.

לסיכום, ההחלטה בין חברת UX/UI לבין מעצבים Inhouse לא מתייחסת רק לעיצוב עצמו, אלא לשותף שילווה אותך לכל אורך הפרויקט, זו החלטה חשובה שתשפיע על הכישלון או ההצלחה של המוצר.
במידת האפשר, אנו ממליצים לבדוק את שני האפשרויות לפני שתקבלו החלטה סופית, לא תדעו מה יעבוד מולכם עד שתנסו.